Charmtrollet blir av med tovorna. Duktig kille!

Det var tänkt att J skulle blivit klippt hos en frisör för några dagar sen, men det var tyvärr fullbokat. Då vi inte vill raka av honom allt hår, så blir det att jaga rätt på en tid.

Han har så långt hår numera, han hade gärna fått fortsätta ha det, men nu tovar det sig bara i bakhuvudet på honom varenda gång han sover eller sitter i bilbarnstolen och det är ett elände varje gång man ska reda ut det tyvärr.

Annat positivt om han har kortare hår är att jag lättare kan hålla koll efter fästingar. Bara imorse fann jag tre fästingar på honom. Minst sagt äckligt och det för tankarna på om man kanske ska ta och vaccinera barnen och sig själv i år. Jag tyckte det stod någonstans att det kostar 250:- och det är helt klart värt för att undvika TBE. Med andra ord blir det 1000:- för mig och barnen då vi är dom som ständigt får fästingar.

Det jag är orolig för är hur A skulle reagera. Ända sen hans vistelse på sjukhus pga Henoch Schönleins purpura och IgA-nefrit samt regelbundna kontroller där det varit provtagningar och infarter m.m så är han livrädd för sprutor. Jag minns när han nu senast skulle få 5 års sprutan. Han gallskrek, gömde sig och ville därifrån. Han trodde han skulle dö. Bm föreslog att vi skulle ta med oss EMBLA hem för att komma tillbaka en annan gång, men jag sa att det kommer inte hjälpa då det är inte sticket i sig han är rädd för utan blodet. Han tror han ska dö när han ser blod, detsamma gäller när han fått skrapsår eller har börjat blöda pytte lite i ena fingret eller dylikt. Han var tom livrädd för blodtryckstagningarna i början just pga att det heter blod, vilket jag var tvungen att informera sköterskorna varje gång dom kom in i början. Vilket fall som helst så lugnade han ner sig i min famn och han fick sprutan och efteråt skrattade han och sa att det gjorde inte alls ont. Bm var jätte gullig och förklarade allt för honom så han kunde känna trygghet i situationen och när vi skulle gå därifrån så fick han förutom klistermärke en rondskål och några ‘vatten’ sprutor.

Med andra ord återstår det att se om A kommer få sprutan eller inte. Hur M kommer att reagera vet jag inte och jag hoppas han inte blivit allt för påverkad av As rädsla. J lär nog inte säga ett ljud, då han inte gjort det tidigare, men det är bara att hålla honom i famnen och vara beredd med både snuttis och napp. Jag däremot får bita ihop…

