Idag på historia lektion gick läraren igenom de 21 historiska personerna som vi tidigare skulle sätta i kronologisk ordning. Jag har lyckats slarvat och glömma sätta in Rhodes i rätt ordning, men det var det enda. Vi fick även skriva ner vad vi tänker fördjupa oss i och jag valde tvångssteriliseringarna i Sverige under 1900 talet, Upplysningstiden med Carl von Linné och digerdöden (pesten). Jag kommer inte skriva om Florence Nightingale. Jag känner att jag inte kan få in henne i fördjupningsarbetet på ett bra sätt.

Efter rasten bar det av på en historisk studietur i Nynäshamn bla var vi vid två olika kyrkor (ena var över 100 år gammal och den andra 70 år), Folkets Hus, stationshuset och hamnen. Väl i hamnen så berättade han om vart alla båtarna åker och även historiska aspekter. Jag fastnade dock för Gotska sandön och vill gärna fara dit i sommar. Jag passade även på att ta en broshyr och det slutade med att alla tog en.

Efter att lektionen var slut gick jag och tjej från klassen till biblioteket och letade faktaböcker om medeltiden och digerdöden. Jag fann ett gäng och hon likaså. Under tiden jag var på biblioteket så ringde Försäkringskassan mig, som tur var hade jag på ljudlöst, annars hade jag nog fått sura blickar på mig. Jag gick ut och förde konversation med henne som bestod av uträkningar och förklaringar till höger och vänster, men det var ett trevligt samtal trots allt.

Från biblioteketet kom jag i slutändan ut med Våga älska?, Bra böckers världshistoria, Bonniers världshistoria, Fakta om digerdöden och Stora döden. Böcker som jag har kvar att läsa sen innan är De rena och de andra och Oönskade i folkhemmet. Den förstnämnda har jag redan börjat läsa och jag planerar att läsa ut den inom några dagar.

