A fick stanna hemma idag från skolan då han fortfarande verkade lite ur jängorna. Vilket fall som helst så fick han följa med till NKC där jag hade Historia B. Under tiden åt han fralla, drack festis och ritade och var mer sitt vanliga jag medan vi andra lyssnade på läraren om Sveriges kungar genom tiderna. Lite granna minns man från både grundskolan och gymnasiet, men det är så många år sen nu så det mesta har trillat bort (det kan även ha att göra med att man inte direkt lyssnade på lärarna då?).

Jag har funderat mer på vad jag vill fördjupa mig om inom historia. Vi ska nämligen fördjupa oss inom något som hände på 1900 talet, för 300 år sedan och för över 300 år sedan. Just nu känns det som att jag vill fördjupa mig inom psykvården hur den var förr i tiden då man hade olika former av anstalter där man spärrade in människor som inte var ‘normala’ och där dom utförde sterilaseringar för att dom inte var som ‘alla andra’. Jag såg förra året en dokumentärfilm som heter Den nya människan som utspelade sig år 1951 och den är baserad på tvångssterilaseringen som var i Sverige 1934-1976 på 63 000 människor. Någonstanns i det arbetet funderar jag även på att få in Florence Nightingale som har en stor betydelse inom den moderna vården.

Jag har ingen aning om vad jag vill fördjupa mig mer i, så kom gärna med tips om något som hände för 300 år sedan och/ eller något som hände för över 300 år sedan.

