Jag har nyligen läst ut boken Självkänsla nu! av Mia Törnblom och jag rekommendera den. Nu har jag även beställt hem Mer självkänsla som är fortsättningen. Vilket fall som helst, boken är lättläst och det är lätt att sätta sig in i det hon skriver samt får en att vilja prova hennes metod för att öka sin självkänsla.

I boken skriver hon om en Jag är bra-bok. Varje kväll skriver man ner 3 saker som varit bra med sig själv under den dagen. Man skriver sedan ner saker man varit tacksam över sig själv under dagen. Sedan skriver man ner vad man behöver hjälp med. Jag har inhandlat en anteckningsbok och har börjat skriva i den.

Varningssignaler vid låg självkänsla är att man ser ner på andra och pratar skit om andra, man gör saker för att bevisa för andra att man kan istället för att göra saker man själv vill,  man går runt och känner sig som en bluff och tror man snart kommer att bli avslöjad, man jämför sig med andra och man själv är bra om ingen annan är bättre, man tycker att man är ful och tror man är lyckligare om man vore snyggare.

Glöm inte bort att delta i tävlingen! ;)

