J fick sin 1 års spruta i torsdags och i några dagar nu har han varit lite hängig och rosslet har inte gett med sig, men han har börjat bli bättre. Han inhaleras regelbundet, fast det gör han annars med så det är ingen ‘nyhet’.

Jag passade även på att väga honom och han visade sig väga 11,5 kg. Jag vart faktiskt riktigt glad, för det känns som han har stannat upp lite och inte äter lika mycket som annars. Vi mätte inte honom vare sig på längden eller huvudet, men bm hade så mycket att göra pga att dom även tar hand om min ordinarie barnmorskas patienter pga att hon är långtidssjukskriven och ingen vet när hon kommer tillbaka och pga att vi egentligen ‘bara’ var där för sprutan så blev det så. Visserligen finns det en vikarie, men en del patienter vill hon och de ordinerie barnmorskorna (för de andra områdena i kommunen) följa upp. Jag pratade med bm (samma som hade hand om Ms laktosintolerans) och vi kom fram till att jag ska ta kontakt med våran barnläkare på barnmottagningen. Det är mycket lättare för oss att ha allt samlat på ett och samma ställe, så nu har jag ringt dom om en tid (deras tidsbokning låg tyvärr nere) och dom skickar en kallelse inom kort. I vilket fall som helst så kommer jag att ta upp Ms lakotsintolerans, Js ev. laktosintolerans som ev. är komjölkallergi eller tom celiaki, Js pollen allergi (remiss om pricktest ska ordnas), Js förkyldningsastma som är värre än förut, As förkyldningsastma och hans falsk krupp. I huvudsak gäller tiden för J, men det kommer ändå bli att vi pratar om alla tre när vi ändå är där, för så blev det sist vi var där.

As IgA-nefrit (det han fick som som följdsjukdom från Henoch Schönleins purpura förra året) kommer att fortsättas kollas regelbundet på Njur- & Urinvägsmottagningen på Sachsska Barnsjukhus, det är samma barnläkare som det var när vi mer eller mindre bodde på Sachsska Barnsjukhus. Han äter fortfarande Enalapril för att hans blodtryck är högt. Medicin för själva sjukdomstillståndet finns inte utan det är bara att vänta ut. Det kan tom vara som så att han får leva med det resten av sitt liv, men förhoppningsvis går det bort. Vi får helt enkelt se. Jag är glad så länge han inte får nästa följdsjukdom, njursvikt…

