Nu har jag bestämt mig. Det får bära eller brista. Jag söker in för att börja plugga omvårdnadsprogrammet i höst. Programmet är på halvdistans i 1,5 år med praktik. Jag kommer under tiden att arbeta. Det som kan ställa till det lite granna är praktiken som är varje termin, det vet jag ännu inte hur jag ska lösa. Första terminen har vi 3 veckors praktik, andra terminen 4 veckors praktik och tredje terminen har vi 14 veckors praktik. Tredje terminen ser jag eventuellt till så jag blir tjänstledig, för att arbeta, praktisera och sen även hinna vara med familjen blir nog väldigt omöjligt, men det kan gå under de två första terminerna eftersom det är så korta stunder för praktik. Hur allt löser sig återstår att se då.

Jag har pratat med syokonsulten på NKC (Nynäshamns KompetensCentrum), eftersom sista dagen för att söka in var 23 maj, men det finns platser kvar för i höst så det är bara för mig att ordna mina betyg och ansökan för programmet och lägga i deras brevlåda så ska det troligen inte vara några hinder att få börja. Om jag börjar plugga det här i höst så är jag klar med utbildningen 2009.

Skolstarten för mig blir i så fall av 11/8. M börjar förskolan 18/8, A börjar skolan 21/8 och J börjar invänjningen 25/8. Det blir full rulle där, men eftersom det är halvdistans jag kommer att plugga så kanske jag åtminstonde får följa med A på hans första skoldag och J på hans invänjning, men det återstår att se när jag fått det bekräftat att jag kommit in på programmet samt fått schemat. Annars får Anders ta det även fast jag vill.

Det här känns verkligen som det är något som jag vill göra och behöver göra!

