Under senaste veckan så har Anders haft enormt jobbigt att andas då astman har förvärrats och gräsallergin bla (utöver pollen allergin som han har) har blivit enorm, speciellt då golfbanan här ute klipper gräsmattorna varje dag, och han har känt mer eller mindre att medicinen, Symbicort, inte hjälper utan han behöver något mer än så. Han ringde till Vårdcentralen där han fick träffa en läkare och fick nu ut mer Symbicort och Kestine samt Bricanyl och Naserex. Han har även Betapred som han ska ta om han behöver hjälp snabbt. Nu hoppas jag verkligen att detta hjälper, annars vet vi inte vad vi ska göra…

Js pollen allergi mot björk har blivit bättre, men så har det säkerligen med att göra att just nu är det inte så mycket björk i luften heller. Imorgon så vi ska till BVC ska jag även nämna detta så hon kan ordna iväg en remiss så dom kan göra pricktest eller liknande i höst, dock har jag vagt minne att bm inte har den behörigheten så i ‘värsta’ fall tar jag bara upp det med vår barnläkare istället, dock har jag försökt hela morgonen med att få tag i henne utan resultat. Någon gång ska man väl lyckas.

Länge har vi misstänkt att även J är laktosintolerant, precis som M (dock kan det ev. vara att han är komjölkallergiker vilket inte är klargjort än), och idag när jag ringde bm så tog jag upp det och hon sa att det absolut inte är helt omöjligt och det är något som visar sig mer och mer kring 1 år, dock är det ett bra tag vi har haft våra misstankar även här. Nu ska vi i alla fall köra även laktosfritt på honom också så får vi se om han mår bättre av det. Visar det sig att det inte hjälper så är nästa steg och se om han är allergisk mot komjölkprotein, då det finns en del som talar för det tyvärr. Jag ammar J fortfarande så även jag måste tänka på vad jag stoppar i mig.

Apropå laktosintolerans så nu testar även Anders på laktosfritt efter inrådan av läkare då han i några år har misstänkt att han har det, men som de flesta karlar gör så har han avfärdat det även fast han upptäckt att han egentligen inte klarar av det. Vi lär som sagt märka om det hjälper eller inte.

Jag tycker det är ett mycket, mycket större utbud nu än någonsin på laktosfria produkter samt soja och havre produkter, så oavsett vilket dom har så kommer det inte vara några problem att ändra om kosten och speciellt dyrare blir det inte heller. Laktosfritt är vi vana med att göra, eftersom det är vad M äter så det blir det i all mat och bak vi gör här hemma och köper. Skulle det däremot visa sig vara celiaki så blir det omständigare och dyrare, men det ska väl gå det med.

Det som jag ännu inte funnit är någon laktosfri välling, även om jag ammar så får J det ibland, förutom en låglaktos välling som vi ska prova. Det finns även gröt som låglaktos eller om det tom är laktosfritt, kommer tyvärr inte ihåg. I barnmatsburkarna finns det mjölk i ungefär hälften av alla, dock handlar vi inte det så ofta längre, men det är perfekt att ha om man åker bort och inte har tillgång till något annat så det blir lite då och då trots allt.

